Moet ik nu een mobiele website laten maken... of moet ik mijn website responsive maken?
Responsive vs mobiele websites. Wat is het beste?
De manier waarop we internet gebruiken, is de afgelopen jaren behoorlijk veranderd. In korte tijd is het aantal mensen dat via een mobiel apparaat toegang heeft gekregen tot het internet extreem gestegen. Dit heeft gevolgen voor web-ontwikkelaars en marketeers.
Vanaf 2015 is het aantal zoekopdrachten gegeven vanaf mobiel al groter dan vanaf een desktop computer.
In 2016 kondigde Google aan dat ze naar een “mobile-first” index zouden gaan. Dat wil zeggen dat Google bij het ranken van een website de mobiele versie als leidend zou gaan zien. Vanaf 2017 heeft Google dit ook daadwerkelijk doorgevoerd in het algoritme.
Mobiele weergave van je website is belangrijker dan de desktop weergave geworden! Google verwacht dus een goede gebruikerservaring van een mobiele bezoeker van je website.
Er zijn 2 manieren om hiervoor te zorgen:
- Een mobiele website
- Een responsive website
Wat zijn de verschillen:
De mobiele website is een aparte versie van je website die speciaal ontwikkeld is voor weergave op mobiele apparaten. Meestal staat deze website op een afzonderlijke URL of subdomein van de desktopwebsite bijvoorbeeld m.mijnwebsite.nl. Gebruikers worden omgeleid naar de mobiele site als ze geidentificeerd worden als een bezoeker met een mobiel apparaat. Vaak zien we dat dit een ‘light versie’ van de desktop versie is, dus een website met minder content, maar die snel laadt en de meest gebruikte en gezochte informatie weergeeft.
Een responsive website is een website die zich aanpast aan het type apparaat dat wordt gebruikt door de bezoeker. Voor elk type apparaat zal de website de lay-out van de inhoud automatisch aanpassen aan de schermgrootte van de bezoeker. voor alle apparaten geschikt is gemaakt zodat dezelfde inhoud wordt getoond in een geoptimaliseerde weergave voor het apparaat waarmee een bezoeker toegang tot de site zoekt. De inhoud kan bijvoorbeeld in drie kolommen worden weergegeven voor een gebruiker die via een desktopcomputer de website opent, in twee kolommen voor een gebruiker die de website via een tablet opent, of in één kolom voor een gebruiker die toegang tot de website zoekt met behulp van een smartphone.
Welke overwegingen zijn belangrijk bij het maken van een keuze?
Met zowel een mobiele versie van uw website, als een responsive website kunt u voor een goede gebruikerservaring van mobiele bezoekers van uw website zorgen.
Het ene ontwerp van een website leent zich iets beter voor aangepaste weergave van content dan de andere, wat eisen stelt aan ontwerp/ design van een responsive website. Het is dus van belang dat op alle apparaten en schermtypen wordt getest. Gelukkig hebben we hier handige tools voor.
Een mobiele website hoeft daarentegen alleen ontwikkeld en getest te worden voor weergave op een mobiel apparaat, omdat het exclusief daarvoor bedoeld is. Daar staat tegenover dat de mobiele versie van een website meestal niet over alle content van de hoofdwebsite beschikt en dat heeft een negatieve invloed op de ranking in Google. Daarnaast is er zowel bij de ontwikkeling als bij het beheer van de website meer werk te doen omdat het om twee aparte versies gaat die ook onderhouden moeten worden.
In beide gevallen geldt om aan Google’s “Mobile-first” regel te voldoen: “Geef de mobiele gebruiker prioriteit bij de ontwikkeling en het design” dit zorgt voor de beste resultaten in de rankings.
Wanneer we gebruikerservaring combineren met andere factoren - SEO, onderhoud en content beheer - lijkt het duidelijk dat responsive de betere keuze is. Naarmate de wereld verder evolueert naar Mobile-first, zal investeren in een responsive website helpen om uw website, SEO en ranking in de zoekresultaten in de toekomst te beschermen.